• Pers
  • Persbericht 14-11-2014 | Toekomst voor taxaties?

Toekomst voor taxaties?

Sinds jaar en dag vormt het taxeren van woningen voor veel makelaars de basis van de omzet en van hun bestaansrecht. Woon.nl is er echter al jaren van overtuigd dat taxaties niet de toekomst zijn, ondanks dat een taxatierapport door vrijwel alle geldverstrekkers nog verplicht wordt gesteld. De huidige ontwikkelingen staven deze overtuiging: ING accepteert als eerste grote speler ook het Calcasa waarderapport als het een hypotheek zonder NHG betreft. Is hiermee het einde van de verplichte taxatie voor de aanvraag van een hypotheek in zicht?

Pieter van Tuinen, algemeen directeur makelaardijketen Woon.nl, denkt van wel: “Wij zien in de markt dat veel makelaars afhankelijk zijn van (de inkomsten van) taxaties. Vaak ligt hier de focus en blijkt het een noodgedwongen keuze te zijn. De eerste signalen dat deze markt gaat verdwijnen zijn inmiddels zichtbaar doordat ING ook het Calcasa waarderapport accepteert. Dit betekent voor de makelaar dat hij zijn businessmodel moet veranderen. Binnen Woon.nl hebben wij dit vanaf de start gesignaleerd en derhalve de keuze gemaakt om de makelaar onder één dak te laten opereren met de financieel adviseur van Van Bruggen Adviesgroep. Door deze samenwerking is het mogelijk om de aankoopmarkt effectief aan te boren. De omzet van de gemiddelde makelaar van Woon.nl bestaat voor meer dan 50% uit aankoop. Daarnaast sluit het prestatie gebonden tarief voor aan- en verkoop aan bij de behoefte in de markt. De consument blijkt te willen betalen voor de meerwaarde van de expert zo lang het een fair deal is en zij verzekerd zijn van een optimaal resultaat.”

Woon.nl
Van Bruggen Adviesgroep is onder de naam ‘Woon.nl’ een landelijke makelaarsketen gestart met uitsluitend gecertificeerde makelaars die zich kenmerkt door transparantie, eenduidigheid en gemak voor de klant. Klanten kunnen op één adres alle zaken rondom de aan- of verkoop en financiering van hun woning regelen. Naast gemak levert dit de klant financieel voordeel op. De courtage is gedeeltelijk gekoppeld aan het behaalde resultaat waardoor de klant is verzekerd van een zo optimaal mogelijk aan- of verkoopresultaat.

EINDE BERICHT
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling marketing & communicatie via marketing@vanbruggen.nl of telefonisch via 055 580 55 55

Bijlage: foto Pieter van Tuinen, algemeen directeur Van Bruggen Adviesgroep, vrij van rechten te gebruiken.